Institut for Kultur og Læring

Ph.d.

Ph.d.

Hvis man er i dialog med en potentiel ph.d.-studerende eller en samarbejdspartner, som ønsker at samarbejde om et ph.d.-projekt, er der flere muligheder man kan arbejde videre med, alt efter de nærmere omstændigheder. Der findes ikke én model for finansiering og indskrivning af ph.d.-studerende, da der ofte vil være en række individuelle forhold, der skal tages højde for. Der er dog flere typiske scenarier man kan tale ud fra, når man er i dialog med en kommende ph.d.-studerende, samarbejdspartner eller internt med forskningsgruppeleder, projektteam osv. 

I det følgende beskrives disse scenarier for dels at understøtte forskeren, som står med en konkret mulighed, og dels for at inspirere til nye ph.d.-projekter og samarbejder på længere sigt. Beskrivelserne er koncentrerede om de økonomiske og organisatoriske forhold, dvs. instituttets ansvarsområder, mens de faglige rammer og krav vedrørende selve ph.d.-uddannelsen beskrives i nærmere detaljer på ph.d.-skolens hjemmeside.

Hvem skal jeg henvende mig til

  • +

    Dialog med forskningsgruppeleder/sektionsleder

    Ved nye projektideer og samarbejdsmuligheder er første skridt en dialog med forskningsgruppeleder. Det er både en mulighed for at vende en konkret projektidé og for, at forskningsgruppeleder får kendskab til projektideen. Der kan være situationer, hvor det også er relevant at tale med sektionslederen.

  • +

    Kontakt til instituttets adm. projektteam og ph.d.-programsekretær

    Instituttets projektteam er første indgang til administrativ support ifm. forskningsansøgninger og samarbejder, herunder ph.d. Projektteamet er bindeled til de øvrige relevante administrative enheder, som har opgaver, der relaterer sig til ph.d.-området, dvs. AAU PhD, Kontraktenheden og F&P. Projektteamet hjælper med udarbejdelse af budget, kontrakt og anden formalia og sørger endvidere for budgetafklaring og godkendelse af kontraktlige forhold hos institutledelsen.

    Projektteamet involverer ligeledes ph.d.-administratorer, som koordinerer med AAU PhD og programleder ift. det faglige indhold i ph.d.-uddannelsen og indskrivningen ved ph.d.-skolen. Kontakt projektteamet v. Helle Aarup Høeg (haah@ikl.aau.dk) og ph.d.-administratorer, Jane Bak Andersen (jband@ikl.aau.dk) eller Mette Hvillum (metteh@ikl.aau.dk) i god tid for at aftale nærmere om den videre proces.

Typiske ph.d.-modeller

  • +

    Helt eller delvist eksternt finansieret ph.d. med ansættelse på AAU

    Samfinansierede og fuldt eksternt finansierede ph.d.-stipendiater er både indskrevet ved ph.d.-skolen og har en ansættelse på instituttet. Det betyder, at instituttet i alt skal have dækket taxameteret, som udgør cirka 360.000 kr. Derudover er der udgifter til overenskomstfastsat løn til den ph.d.-studerende (cirka 1.5 mio. kr. afhængig af anciennitet), administration og overhead afhængig af projekttypen.

    Med ansættelsen følger en undervisnings- og formidlingspligt på i alt 600 timer. Udgangspunktet er en ansættelse som ph.d.-stipendiat, men der kan også undtagelsesvis være tale om en kombinationsansættelse under ph.d.-indskrivningen.

    Udgifterne finansieres helt eller delvist af eksterne kilder, som kan være offentlige og private fonde eller samarbejdspartnere. Nogle fonde giver mulighed for at søge en fuldt finansieret ph.d., f.eks. Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) og Velux Kernegruppe. Det er dog også muligt at lave en form for ”kludetæppefinansiering”, hvor ph.d.’en finansieres af midler fra flere forskningsprojekter.

    Der kan i særlige situationer være behov for mindre grad af medfinansiering, som skal godkendes af institutledelsen. Dette indgår i den samlede budgetlægningsproces og understøttes af projektteamet.

  • +

    Helt eller delvist eksternt finansieret ph.d. med ekstern ansættelse

    Samfinansierede og fuldt eksternt finansierede ph.d.-studerende med ekstern ansættelse har en indskrivning ved ph.d.-skolen, men ingen ansættelse på instituttet. Det betyder, at instituttet skal have dækket taxameteret, som udgør i alt cirka 360.000 kr., mens lønudgiften ligger ved samarbejdspartneren, hvor den ph.d.-studerende er ansat. Den ph.d.-studerende bruger således primært sin arbejdstid ved samarbejdspartneren. Selvom der er tale om en ekstern ansættelse skal den ph.d.-studerende have adgang til en kontorplads på instituttet, for at sikre integrationen i fagmiljøet.

    Ph.d.-studerende uden ansættelse på instituttet har ikke en undervisningspligt på 600 timer, men alle ph.d.-studerende skal som led i ph.d.-uddannelsen opnå erfaring med undervisning eller anden form for videnformidling, der er relateret til ph.d.-projektet. Ved disse forløb kontakt vice-institutleder for forskning (Rikke Ørngreen, rior@ikl.aau.dk) og Helle Aarup Høeg (haah@ikl.aau.dk) fra projektteamet.

  • +

    Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning

    Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning uddeler årligt 10-12 ph.d.-stipendier med det primære formål at styrke folkeskoleområdet. Dette sker ved at uddanne ph.d.er, som bedriver praksisnær forskning relateret til folkeskolen. Der ansøges pba. en konsortieaftale mellem instituttet og en professionshøjskole. Universiteterne har en intern aftale om en række fælles finansieringsprincipper for aftaler med professionshøjskolerne, som instituttet er forpligtet på. Kontakt derfor altid projektteamet for vejledning om gældende aftaler om finansiering. Ph.d.-studerende med bevilling fra ph.d.-rådet kan være ansat på instituttet eller professionshøjskolen. Ph.d.-rådet godkender ikke deltidsindskrivning, dvs. at projektet som udgangspunkt skal gennemføres på tre år (sygdom og barsel undtaget).

    Instituttets ansøgninger gennemgår en intern screenings- og reviewproces som koordineres af instituttets ph.d.-program og fakultetets ph.d.-skole. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på de interne frister, som ligger forud for ph.d.-rådets ansøgningsfrist. Ph.d.-administratorer Jane Bak Andersen (jband@ikl.aau.dk) og Mette Hvillum (metteh@ikl.aau.dk) kan kontaktes for information om processen.

  • +

    Erhvervsph.d.

    En erhvervs-ph.d. er et forskningsprojekt mellem et universitet, en privat eller offentlig virksomhed eller institution og en ph.d.-studerende. Innovationsfonden yder tilskud til løn til den ansættende virksomhed og tilskud til instituttets taxameteromkostninger og instituttet får således dækket størstedelen af udgiften til ph.d.-forløbet gennem Innovationsfonden.

    Det er virksomheden der formelt set indsender ansøgningen til Innovationsfonden, men instituttet skal give tilsagn om indskrivning inden ansøgningen indsendes. Det er muligt for såvel private som offentlige virksomheder og institutioner at søge erhvervsph.d.-midler, men størstedelen af puljen er typisk afsat til private virksomheder, og det er ikke alle opslag, der er åbne for offentlige ansøgere.

    Innovationsfonden stiller en række særlige krav til både ansøger, virksomheden og projektet, som man skal være opmærksom på, når man overvejer muligheden for en erhvervsph.d. Kravene beskrives på Innovationsfondens hjemmeside.

    Ved disse forløb kontakt vice-institutleder for forskning (Rikke Ørngreen, rior@ikl.aau.dk) og Helle Aarup Høeg (haah@ikl.aau.dk) fra projektteamet.

  • +

    Selvfinansieret privatist

    Som selvfinansieret privatist indskrives den ph.d.-studerende ved ph.d.-skolen, men ansættes ikke samtidig som ph.d.-stipendiat på instituttet og modtager således ikke løn under indskrivningen. Dét, at der ikke er tale om et ansættelsesforhold, betyder, at den ph.d.-studerende ikke har den medfølgende undervisningspligt på 600 timer på instituttet. Den ph.d.-studerende betaler taxameteret, som udgør i alt cirka 360.000 kr. over en treårig indskrivningsperiode. Taxameteret dækker uddannelsesomkostningerne, dvs. vejledning, bedømmelse, kurser, konferencedeltagelse, miljøskifte, administrativ support og kontorplads. Ved indgåelse af aftale er det vigtigt at være opmærksom på, at en evt. arbejdsgiver skal stille den nødvendige tid til rådighed til gennemførelse af ph.d.-uddannelsen, som er normeret til 180 ECTS, dvs. tre års heltidsstudier. I tilfælde hvor der er tale om en international ph.d.-studerende, er det endvidere vigtigt at være opmærksom på, at den ph.d.-studerende har midler til dækning af leveomkostninger under ophold i Danmark, som påkrævet ifm. ansøgning om visum.

    Ved disse forløb kontakt vice-institutleder for forskning (Rikke Ørngreen, rior@ikl.aau.dk) og Helle Aarup Høeg (haah@ikl.aau.dk) fra projektteamet.

  • +

    Indlevering uden forudgående indskrivning

    Ph.d.-bekendtgørelsen giver mulighed for at indlevere en ph.d.-afhandling uden forudgående indskrivning ved en ph.d.-skole. Det betyder, at de eneste udgifter, der er forbundet med gennemførelse af ph.d.-forløbet, er bedømmelse, trykning, publicering og forsvarshandlingen. Dog forholder det sig ofte sådan, at der er behov for et mindre antal vejledningstimer og evt. også en form for kursusaktivitet, som kræver finansiering. Det er derfor vigtigt at få afklaret, om vedkommende, der indleverer afhandlingen, lever op til de formelle krav ifm. tildelingen af ph.d.-graden. Dette kan ske via henvendelse til instituttets programsekretær, programleder eller AAU PhD.

    I nogle tilfælde vil instituttet vælge at tilbyde en indskrivning på f.eks. et halvt år eller opkræve dækning af udgiften fra den ph.d.-studerende mhp. færdiggørelse af afhandling og eventuelle andre udeståender. Der vil således være tale om en meritansøgning ifm. indskrivningen.

  • +

    Joint- og double-degree

    For at fremme internationalt samarbejde mellem forskningsmiljøer giver den danske ph.d.-bekendtgørelse mulighed for at tildele joint og double degrees. Her indskrives den ph.d.-studerende ved både et dansk og et internationalt universitet. Det betyder, at begge institutioner tildeler ph.d.-graden, og at den ph.d.-studerende har en vejleder ved begge institutioner.

    Joint- og double degree overvejes i de tilfælde, hvor samarbejdet forventes at rumme mere end blot en enkelt aftale om medvejledning og miljøskifte. Derudover bør der være en vis grad af paritet mellem AAU og samarbejdsinstitutionen og samarbejdet skal som udgangspunkt have strategisk relevans for instituttet eller fakultetet. Kontakt altid institutledelse og ph.d.-programleder for sparring om dette. En uddybende beskrivelse af kriterierne for indgåelse af denne type samarbejder findes her: https://www.haandbog.aau.dk/dokument?contentId=351784.

    Ved joint og double degree-samarbejder indgår instituttet en aftale med partnerinstitutionen og den ph.d.-studerende om finansiering af taxameter, den ph.d.-studerendes leveomkostninger under indskrivningen og ophold ved de to institutioner. Taxameteromkostninger deles typisk ligeligt mellem partnerinstitutionerne, mens scholarship/løn som regel dækkes af den ene institution eller anden ekstern bevilling. Instituttets projektteam koordinerer udarbejdelse af samarbejdsaftalen.

  • +

    Gæsteph.d

    Instituttet modtager løbende gæsteph.d.-studerende, som har et ophold i et fagmiljø i en afgrænset periode, som led i ph.d.-indskrivningen ved et andet universitet. Gæsteph.d.-studerende indskrives/ansættes ikke på instituttet. Det betyder, at de eneste udgifter forbundet med opholdet vil være vejledningstimer, kontorplads og biblioteksadgang. Den ph.d.-studerendes leveomkostninger under opholdet dækkes af et scholarship eller løn fra hjeminstitutionen.

    Som udgangspunkt opkræver instituttet ikke betaling fra den ph.d.-studerende i og med, at der typisk modtages gæster fra institutioner, hvor en eller flere af instituttets forskningsgrupper har en interesse i at udvikle et forskningssamarbejde. Der vil ofte også være et ønske om at sende forskere eller studerende den anden vej. I særlige tilfælde, hvor der er tale om en ph.d.-studerende fra en institution, som instituttet ønsker at udvikle et bredere og strategisk samarbejde med, undersøges det, om der er mulighed og interesse for at indgå en aftale om joint eller double degree (se punkt om joint- og double degree). Henvendelser om gæsteophold drøftes med forskningsgruppeleder og dernæst med institutledelsen og ph.d.-programlederen, via instituttets projektteam eller ph.d.-programsekretær.

Godt at vide

Nedenfor følger en kort introduktion til de forhold, man som forskningsgruppe/hovedvejleder skal forholde sig til ifm. ph.d.-aftaler. Kontakt også altid instituttets projektteam for sparring og vejledning om indgåelse af ph.d.-aftaler, da der som regel vil være en række individuelle forhold, der skal tages i betragtning. Projektteamet kan bistå i evt. forhandlinger med en samarbejdspartner/-institution og ph.d.-studerende.

  • +

    Indskrivning og ansættelse

    Der skelnes mellem indskrivning og ansættelse. Alle ph.d.-studerende skal have en indskrivning ved fakultetets ph.d.-skole, mens det ikke er alle, der har en ansættelse som ph.d.-stipendiat på instituttet. Størstedelen af de ph.d.-studerende uden ansættelse på instituttet har i stedet en ansættelse i en virksomhed eller ved en anden samarbejdspartner. I enkelte tilfælde har den ph.d.-studerende ingen ansættelse under ph.d.-uddannelsen. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis der er tale om en international ph.d.-studerende på et scholarship fra hjemlandet, som typisk kun dækker taxameteromkostningerne og leveomkostninger (som scholarship og ikke løn).

    Den ph.d.-studerende indskrives i en periode på tre år, hvis der er tale om en indskrivning på fuld tid. I nogle tilfælde kan der være tale om en deltidsindskrivning over f.eks. 4 år, hvis den ph.d.-studerende har andre forpligtelser ud over ph.d.-uddannelsen. Privatister, som selv finansierer ph.d.-forløbet, kan også have et ønske om deltid af hensyn til at strække udgiften over længere tid. Indskrivningen skal dog som minimum være på halv tid, således at indskrivningsperioden i udgangspunktet ikke strækker sig over mere end 6 år (ud over evt. sygdom og barsel). Endelig kan indskrivningsperioden være kortere end tre år, hvis den ph.d.-studerende får merit for dele af ph.d.-uddannelsen ifm. ansøgning om indskrivning.

  • +

    Taxameter

    Taxameteret dækker instituttets uddannelsesomkostninger, dvs. vejledning, bedømmelse, kurser, miljøskifte, konferencer, administrativ bistand, kontorplads, tryk af afhandlingen mv.
    Taxameteromkostningerne er i alt cirka 360.000 kr. for en treårig indskrivningsperiode.

  • +

    Løn

    Løn til ph.d.-stipendiater er overenskomstfastsat og er svarende til andre, offentligt ansatte akademikere. Lønudgiften for en treårig indskrivningsperiode er gennemsnitligt 1,5 mio. kr. Ved ansættelse som lønnet stipendiat på AAU forhandles der ikke tillæg.

  • +

    Kontorplads

    Uanset om den ph.d.-studerende er ansat på AAU eller ved en ekstern samarbejdspartner skal vedkommende have en kontorplads til rådighed på instituttet for at sikre integration i fagmiljøet.

  • +

    Vejledning

    Der udpeges en intern hovedvejleder og i videst muligt omfang også en bivejleder, som kan være ekstern.